Hoe kies je het beste CRM systeem dat past bij jouw bedrijf?

Om het beste CRM systeem te kiezen is het belangrijk om duidelijke doelstellingen te hebben. Alleen op die manier kun je bepalen welk CRM systeem jou helpt om deze doelstellingen te halen.

  1. Stel je doelstellingen vast
  2. Bepaal je startpunt
  3. Maak een plan van aanpak

Stel je doelstellingen vast:

Wat kan CRM allemaal voor je bedrijf doen? Heel veel. Maar dan is het wel belangrijk om doelen vast te stellen. Want zonder doelen ben je niet bezig met het managen van je klantenrelatie, maar ben je alleen gegevens aan het verzamelen.

Alle afdelingen krijgen te maken met CRM en kunnen er op hun eigen manier hun voordeel mee doen. Dit betekent dat je naast een hoofddoel ook deeldoelstellingen moet hebben. Zet je CRM bijvoorbeeld alleen in om (sales)kansen te signaleren of wil je liever een bepaalde workflow in je systeem opnemen. Bepaal waarom CRM belangrijk is voor jou en op welke manier verschillende afdelingen van je bedrijf profijt kunnen hebben van CRM.

Bepaal je startpunt:

Voor het onderhouden van klantenrelaties moet je er rekening mee houden dat het tijd en toewijding kost. Het is belangrijk om van te voren te bepalen hoeveel tijd dit zal zijn, wie er bij CRM betrokken zullen zijn en welke aanpassingen je moet maken om van je CRM systeem een succes te maken.

Het beste CRM systeem voor jouw bedrijf is het systeem dat zo goed mogelijk in jouw werkwijze past. Een startpunt bepalen is dus heel belangrijk. Toch ligt het succes van CRM niet alleen in de software die je kiest. Er zullen altijd werkwijzen aangepast of uitgebreid moeten worden om je doelstellingen te behalen. Bepaal dus een startpunt, bedenk hoe CRM hierin past en welke aanpassingen nodig zullen zijn.

Maak een plan van aanpak:

Nadat je hebt bepaald wat de situatie op dit moment is en welke veranderingen er nodig zijn, is het tijd om een plan van aanpak op te stellen. Hierin neem je echte relaties, contacten, processen en scenario’s op. Je plan van aanpak maakt je klaar om CRM systemen uit te proberen op een manier waarin deze in de toekomst ook zullen worden gebruikt. Je zou natuurlijk naar presentaties kunnen kijken van uitgevers van CRM systemen maar dan is de kans groot dat je kijkt naar wat je mooi vindt en niet naar wat bij jouw bedrijf past. Wanneer je zelf systemen test kom je er beter achter wat bij jouw bedrijf past.

CRM gebruiken met onze andere funcitonaliteiten

Wist je dat je DigiViewer CRM ook kan gebruiken in combinatie met onze andere functionaliteiten? Denk hierbij aan de urenregistratie functionaliteit van DigiViewer of gebruik DigiViewer voor het online factureren van je opdrachten.

Geplaatst in CRM

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *